Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers.

A320

Exodus 1:8

“Eventually, a new king came to power in Egypt who knew nothing about Joseph or what he had done”.

“Van Puffelen voor Huis en Tuin” was een bekende winkel in huishoudelijke artikelen in Drunen. De “ouwe” Van Puffelen was een visionair en zijn interesse was dan ook direct gewekt toen een vertegenwoordiger van Brabantia hem het eerste exemplaar van een pedaalemmer demonstreerde. Het was 1955 en Van Puffelen was er op tijd bij. Brabantia zou het in zijn ogen helemaal gaan worden en hij had dan ook snel het complete assortiment in de verkoop. De jaren gingen voorbij en de winkel in Drunen was verder uitgebouwd door de tweede en derde generatie en een begrip in heel Brabant. De prachtige etalages van Van Puffelen, met de nieuwste Brabantia artikelen, waren een lust voor het oog en de avondwandeling door het dorp noemde men zelfs ‘even een Brabantiaatje pakken’. Op de jaarlijkse beurs voor huishoudelijke apparaten konden de Van Puffelens op extra aandacht rekenen en directeur Van Elderen kwam hen steevast persoonlijk even gedag zeggen. Er was sprake van een hechte zakelijke relatie tussen de beide families en andere merken kwamen er bij Van Puffelen logischerwijs niet in. Op de shirts van de plaatselijke voetbalvereniging prijkte het logo van Brabantia en op de tassen en trainingsjacks stond groot, Van Puffelen Drunen. Met twintig balletjes, een bord langs het veld en mooie prijzen voor de jaarlijkse bingo, was Van Puffelen de hoofdsponsor van de club en daarmee een notabele in het dorp. De draaiende pedaalemmer op de bestelbus van Van Puffelen werd door Brabantia zeer gewaardeerd.

“De pedaalemmer A320”, of ze die even kon zien. Ze wilde alleen even kijken hoe groot hij was, want op het internet kon je dat toch niet helemaal goed inschatten. De jonge vrouw toonde Van Puffelen een roze Brabantia A320 pedaalemmer. Bol.com stond er boven. Toen Van Puffelen opmerkte dat een roze A320 helemaal niet in het assortiment zat en het waarschijnlijk niet goed was uitgeprint, lachte ze hem bij het verlaten van de zaak nog even vriendelijk toe. De volgende dag belde Van Puffelen met Brabantia. “Van Puffelen, zegt u, heeft u uw debiteurennummer bij de hand?”  Nee, meneer van Dijk werkte niet meer bij Brabantia en jazeker roze was nieuw in de collectie.

Note: Bij voorbaat vraag ik u pardon, mocht ik op enigerlei wijze de firma Brabantia of de familie van Elderen te kort doen als het gaat om de relaties die zij onderhouden met hun wederverkopers. Het is maar een Meedenker.

Facebook Twitter Email

One Response to “Het nieuwe winkelen deel 6”

  1. Frits

    De detaillist wordt een soort etalage voor de webwinkel. Service is ook niet meer nodig. Waar zie jij kansen voor de detailhandel, Bram? Het lijkt me niet lonend om de hele collectie op voorraad te houden. Of had van Puffelen binnen een uur de gewenste emmer kunnen leveren? Misschien kan hij wel voordelig de pedaalemmerzakken leveren? Of over een jaar of 5 het pedaal vernieuwen?
    De oude zakelijke band is weg en komt nooit meer terug. Jammer, maar hoe erg is dat eigenlijk? Als zelfs Blokker en V&D het niet meer redden in de winkelstraat, dat gaat het om een ongelijke en kansloze strijd. Van Dijk en van Puffelen zijn te lang op de oude voet doorgegaan.