Advies genoeg

winkelOpen deuren

Cor Molenaar is Hoogleraar e-commerce aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam en heeft zijn laatste boek “Red de Winkel” genoemd. Cor heeft negentien boeken geschreven en werd op de radio ondervraagd over zijn deskundigheid. Ik kan ze niet alle negentien meer terugvinden dus ook Cor zal in de loop van de tijd zijn visie wel wat hebben moeten bijstellen als het gaat over de winkel. De interviewer was niet van alles op de hoogte en de aankondiging van een Hoogleraar was voldoende niet al te kritische vragen te stellen. Maar ja, je kunt niet overal verstand van hebben maar Cor vragen wat voor winkel hij vroeger had, was best leuk geweest. Negentien boeken is natuurlijk niet niks en Cor houdt binnenkort een lezing voor 2249,00 euro dus hij zal het wel weten. Veel open deuren en als hij het achteraf toch niet helemaal bij het goede eind blijkt te hebben maakt dat helemaal niks uit. Cor gaat gewoon weer een nieuw boek zitten schrijven. Eén van de aanbevelingen in Cor zijn boek is dat de winkelier naar een kleiner pand moet met een laptop op schoot, dan komt het allemaal goed, maar hoe je dat doet als je in een winkelcentrum net 150 m2 winkeloppervlak heb gehuurd en er 5 jaar aan vast zit, staat er niet bij. Cor heeft waarschijnlijk nooit zelf achter een toonbank gestaan want in zijn aanbevelingen staan wel hele rare adviezen maar hij wist het wel overtuigend te brengen, dat wel. http://www.cormolenaar.nl/herstructurering-van-de-retail-wat-gaat-gebeuren

Keus zat

Genoeg instanties komen met hun rapporten over wat er nodig is aan winkelruimten in Nederland en elk jaar stellen al die instanties de uitkomsten weer bij. http://www.stedelijkeeconomie.nl/ , http://www.hbd.nl/pages/1/Homepage.html  Keus zat, u kiest maar een uitkomst, maar met een bijstelling van soms zestig procent in twee jaar kun je niet spreken van een visie volgens mij.  Daar zullen wel wat manuren werk in zijn gaan zitten. Mooi werk lijkt me zo’n rapport maken en achter de feiten aanlopen wordt nog steeds rijkelijk beloond. Twintig jaar geleden werd ik uitgenodigd voor een denktank van het sportmerk Reebok. Met een aantal collega’s uit de sport bogen we ons over de vraag hoe de detailhandel er over twintig jaar uit zou zien. Internet was er nog niet en mijn stelling was dat de winkel, of “heel groot” zou worden, of “heel goed”. Door het Internet zijn alle theorieën over wat groot is inmiddels in de prullenbak beland, maar wat goed is wordt nog steeds bepaald door de individuele detaillist en beoordeeld door de consument. De detaillist kan alleen overleven als hij dát aanbied wat de klant zoekt, en wel meteen. Niet morgen, niet volgende week maar direct graag. Hij moet dus zijn klant goed kennen en proberen een klein beetje in de buurt te blijven van de Internetprijzen. Internet kan wel een goede prijs beloven maar heeft de klant het product al in zijn hand, dat is de vraag die gesteld moet worden. Als het koud is en je een muts nodig hebt, wil je hem nu op je hoofd en niet morgen of volgende week. Kies de merken en leveranciers die je trouw zijn en zorg voor een harde voorraad van je beste producten. Dat is wat de klant nu wil. Zo simpel is het. Volgens mij tenminste.