Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers.

Nieuwe regels

In het grote magazijn van de supermarkt hing een nieuwe lijst met regels voor de orderpickers. De jonge fitte jongens en meisjes die als bijbaantje voor de online-klanten van de super de spullen snel en vakkundig bij elkaar moeten picken. Lijst op de kar en racen maar. Stond er op de bestellijst een onsje achterham dan was de regel dat het ook wel een paar grammetjes meer mochten zijn. De schoorsteen moest tenslotte ergens van roken en geld verdienen aan een online-klant blijft een uitdaging. De bonus op extra verkochte grammen zorgde voor een gezonde competitie bij de pickers. Spannend en aan het eind van de maand misschien iets extra’s. Wel graag zonder klachten want daar hield het management niet van. De reviews zijn heilig want iedereen kijkt mee tegenwoordig. Dat er niks wordt verdiend is een bijkomstigheid maar met de nieuwe regels kan er misschien toch nog een extra centje in de la komen.

‘Klantcodes’ stond er in grote rode letters op het prikbord, met daaronder de nummers A200, A400, B500, C600 en C700. Over de betekenis zou iedereen apart door de teamleider worden ingelicht. Gevoelige informatie waar een beetje discreet mee moest worden omgegaan. De klantcodes stonden voor een bepaald soort online-klant. Deze codes diende door alle pickers uit het hoofd te worden geleerd waarna de geschreven uitleg zorgvuldig moest worden vernietigd. Heel moeilijk was het systeem nou ook weer niet want er zat wel een soort logica in, A is lastig en C is makkelijk. A200 stond voor een zeer lastige klant die niet alleen de houdbaarheidsdatum in de gaten hield maar ook het gewicht en de bezorgtijd en netheid van de bezorger. A400 was iets minder lastig maar accepteerde geen spul met een beperkte houdbaarheid. Opletten dus. Het gewicht of aantal was iets minder belangrijk. B500 was min of meer neutraal en daar kon je wel wat creatief mee omgaan. Een beurs appeltje kon wel. C600 en C700 waren de makkelijkste waar de ‘bijna over datum’ en een paar onsjes extra geen probleem voor was. Bij C700 ging het ook nog om een sociaal momentje maar waar je wel de hele dag terecht kon. “Sorry voor de late bestelling” was voldoende en geen gedoe met de waar. Ideaal. Wel de codes goed onthouden want het was niet iets voor in de krant.

Facebook Twitter Email

Reageer

  • (will not be published)