Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers.

winkelwagen

Geleverde diensten

Meneer Krekels werkte al zijn hele leven op de afdeling Debiteuren/Crediteuren van verschillende bedrijven. Bij niet zo heel erg veel verschillende trouwens, want Krekels hield niet zo van verandering en zeker niet van risico’s. Duizenden facturen waren er door zijn handen gegaan. Inkomende en uitgaande facturen, ontvangen of verstuurd, wat zorgde voor geregelde en overzichtelijke werkdagen van een uurtje of acht. Krekels had al heel wat meegemaakt op de kantoren waar hij werkte, maar de factuur die er nu op zijn buro voor hem lag kwam hem zo onlogisch voor dat hij het even op zich moest laten inwerken. Het betrof namelijk een factuur van een van zijn debiteuren, een van zijn afnemers dus. Het was een factuur van een winkel die al vele jaren een groot aantal van de merken verkocht, die van Puffelen Groothandel vertegenwoordigde. Een trouwe klant en Krekels kende het debiteurennummer zelfs uit zijn hoofd. Een leuke langdurige relatie die ook in stand bleef als de collectie een keertje tegen viel. Met de vele duizenden consumentenklanten die van Puffelen Groothandel er sinds de lancering van hun eigen webshop bij had gekregen, had Krekels niet zo veel. Maar ja, na het advies van de zelfbenoemde Retail deskundige, had de directie toch voor online gekozen.

Het bedrag op de factuur van 750,00 euro excl. btw had als omschrijving, ‘geleverde diensten voor de maand februari’. Naslag in de map crediteuren, leverde geen match op en ook in de computer kwam de firma uitsluitend voor in de debiteurenadministratie. Een telefoongesprek voeren was niet Krekels grootste hobby, maar nu moest het er toch maar even van komen. Of zou hij eerst een mailtje sturen?

“Goedemorgen, u spreekt met Krekels van de firma Van Puffelen Groothandel uit Nijkerk, ik heb van u een factuur gehad die mij niet helemaal duidelijk is, kunt u mij daar misschien iets meer over vertellen”. “Ik zie bijvoorbeeld 12 x PZK en 3 x PZG”.

“Ah, Van Puffelen Nijkerk, ik zal even voor u kijken. Oh ik zie het al, de geleverde diensten februari. Wat is er niet duidelijk?”

“Nou, stamelde Krekels, ik heb dit nog niet eerder gezien, kunt u mij de factuur misschien wat nader specificeren?”

Triple ED

“Uiteraard meneer Krekels, ik heb het al voor me liggen. We zijn namelijk de laatste tijd, sinds de lancering van uw webwinkel, erg in de weer geweest met uw klanten en daar sturen we eens in de maand een rekeningetje voor. Het betreft hier zie ik, 12 x PZK, dat is Passen Zonder Kopen. De GVTZG is Gebruikmaken Van Toilet Zonder Gedagzeggen. De PFWAT, dat is het Passen Fotograferen Wachten op Antwoord van Thuis. Dan hebben we uiteraard ook de PFVM, het Passen Fotograferen Van de Maat. SMVS, Selfie Maken Voor de Spiegel.  APZK, is Adviseren Passen Zonder Kopen. De TPTGT, dat is het Thuis Passen Terugbrengen Geld Terug. Maar als u het handig vind zal ik u een overzicht sturen van alle rubrieken”. “Er komen er steeds meer bij, haha”.

“Oh ja, de 5 klanten met een triple ED status betreft hier uw klanten die meerdere keren voor het zelfde komen en dan dezelfde vragen gaan stellen. De zogenaamde Energie Dieven. Dat zijn dure en die krijgen een zgn, triple status, maar dat kunt u zich wel voorstellen.” “Ik zie de betaling graag binnen 30 dagen tegemoet, meneer Krekels, nog een fijne dag”.

Facebook Twitter Email

2 Responses to “Het nieuwe winkelen deel 6”

  1. Dennis

    Dit is een mooi stukje Bram, maar helaas waar we maar al te vaak mee geconfronteerd worden.