Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers, Politiek.

koffer

Laissez faire

‘Retail aan het woord’, stond er boven het artikel in Trend, het vakblad voor de lederwaren, accessoires en reisbagagebranche. De ondernemer aan het woord kon zich niet positief uitlaten over de manier waarop sommige van zijn leveranciers de in- en verkoopregels aan hun laars lapten. Vroeger werd je met egards behandeld als je, als gerespecteerd dealer, de moeite had genomen naar de stand van de importeur te komen op de najaarsbeurs in de Rai. Bekeek je de collectie, besprak je de voorwaarden en je concurrentie om de hoek en maakte je de order. Nu heeft diezelfde importeur een eigen webshop en verkoopt zijn ‘waar’ met 40% korting, rechtstreeks aan de consument, met gratis verzending en recht op retour en een extra 15% als hij zich aanmeldt voor de nieuwsbrief. Maar ‘is’ het eigenlijk wel “zijn” waar. De producent blijft wel produceren en de consument zal wel blijven consumeren, maar het verkooptraject daar tussen gaat op de schop. Producent(merk) – importeur of groothandel – detaillist – consument, het was het geëigende verkooptraject en er was voor iedereen iets te verdienen. Maar wie gaat daar straks tussenuit? De detaillist lijkt de grootste klap te krijgen, maar voor hoelang? Het gerenommeerde merk zal zijn collectie toch ergens willen laten zien en in een pakhuis op een industrieterrein lijkt dat niet aantrekkelijk. En ook van de mooie showroom is er vaak maar één in het land. De winkel is nog steeds het beste podium voor een merk om zijn collectie aan het volk te tonen en het is wachten op het moment dat de producent dat gaat inzien. Niet te lang graag, want de tijd dringt. Misschien iets meer werk, maar een gegarandeerde verkoop en doorgaans door een zeer gemotiveerde verkoper. Daarna nog de winkelopeningstijden en de uitverkoopperiode regelen en er kan weer wat verdiend worden. Waar gaan we voor kiezen? Wordt het Producent(merk) – Detaillist – Consument, met een mooie webshop van de producent, met vaste verkoopprijzen en weer een ouderwetse relatie tussen merk, detaillist en consument, of kiezen we voor de “laissez faire” politiek van de importeurs en groothandel met onbetrouwbare afspraken en rechtstreekse levering aan wie maar wil.

Beleven

De reactie van de General Manager & Director Benelux van een bekend koffermerk, op de aanklacht van de ondernemer was kenmerkend in het artikel. “Als merk willen wij dat onze consumenten overal en op ieder moment een echte …ervaring kunnen beleven”???? En even verder, als het Certified Dealership Program wordt uitgelegd; “De partners die samen met ons in dit avontuur willen stappen en aan een sterke …ervaring willen bouwen, blijven wij op alle mogelijke manieren ondersteunen”. Jaja en gij geleuft het. Ik zou zeggen laten we maar eens in een avontuur stappen waarbij het dealernetwerk rechtstreeks wordt geleverd vanuit de fabriek en een commissie mag ontvangen van de verkochte artikelen via de webshop. Kan de General Manager & Director zijn leaseauto gaan inleveren en gaan we winkelen weer een beetje normaal ‘beleven’.

Facebook Twitter Email

One Response to “Retail aan het woord”

  1. Sander

    Goed gesproken, de detaillisten zijn de vertegenwoordigers van een merk. Een groot aantal merken in bijna alle branches zijn hun eigen merk aan het uithollen. Ze komen er nog wel van terug op het moment dat de buffers opraken en ze failliet dreigen te gaan…