‘Gewoon bij Zalando’

internet

Winkel?

Een leuk grietje van een jaar of 14-15 liep ongeïnteresseerd door onze winkel. Het zag er niet naar uit dat het iets zou worden, maar een winkelier die in 1976 van start ging is gewend elke klant serieus te benaderen, dus sprak ik haar vrolijk aan. “Hoi, kan ik je helpen, of kijk je even rond”. Geschrokken van zoveel aandacht, schudde ze haar hoofd. Nee, ze keek alleen even. Ze droeg een paar hagelnieuwe sneakers en ik vroeg bij welke winkel ze die mooie dingen had gekocht. “Winkel? Gewoon bij Zalando”, zei ze. Het ‘bij Zalando’ is voor haar gewoon en een winkel komt niet meer als eerste bij haar boven. Ze denkt in webshops.

Zalando staat als 2e in de zoekmachine en heeft 9.547 sneakers online. Modellen wel te verstaan. Pro-Shoes heeft er maar 3.264!, maar je mag over 14 dagen betalen en je kunt het op 450 punten gratis afhalen. Niet gek dus als je, als anonieme klant van 15 jaar, winkelt op het wereld wijde web en je gebruik kan maken van de kwantumkorting, de productkorting, de groepskorting, de seizoen korting, de vaste klantenkorting, de betalingskorting, de introductiekorting of de uitverkoopkorting. Als je dan ook nog met je verjaardag en cadeaubon krijgt en je voor een speciale prijs naar B-Brave mag, ga je er nooit meer weg. Van alle veranderingen die de detailhandel de afgelopen tien jaar heeft meegemaakt is het veranderen van denken, volgens mij, de belangrijkste. De jeugd denkt niet meer in winkels en vanaf het moment dat ze over hun eigen geld mogen beschikken en de papa’s en mama’s ze niet meer mee naar de winkel nemen, ben je ze kwijt.

Persbericht

De adviezen van de “deskundigen” om toch vooral een webshop te beginnen, zijn goed bedoeld, maar die zelfde adviezen worden ook per dag bijgesteld. Niemand die het echt meer weet en een persbericht anno 2015 zou er zo maar als volgt uit kunnen zien. Het wordt vast leuk in onze winkelcentra.

Voor zijn ‘Internet Strategie’ zal onze winkel zijn ‘DDM’, (Direct Digital Marketing) nader bestuderen, waarbij het niet onmogelijk is dat de ‘Google Adwords’ Campagne wordt uitgebreid. Facebook en Twitter moeten zorgen voor een ‘Dynamic Website’ waarbij het via een slimme ‘Navigation Bar’, met handige ‘Hyperlinks’, eenvoudig surfen is binnen de ‘Customer Invironment’. Om de ‘Client’ zo goed mogelijk te beschermen tegen ‘Graymail’, ‘Phishing’ en ‘Spam’ zal het bedrijf zelfs gebruik gaan maken van ‘Honeypots’.