Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers.

internet

Winkel?

Een leuk grietje van een jaar of 14-15 liep ongeïnteresseerd door onze winkel. Het zag er niet naar uit dat het iets zou worden, maar een winkelier die in 1976 van start ging is gewend elke klant serieus te benaderen, dus sprak ik haar vrolijk aan. “Hoi, kan ik je helpen, of kijk je even rond”. Geschrokken van zoveel aandacht, schudde ze haar hoofd. Nee, ze keek alleen even. Ze droeg een paar hagelnieuwe sneakers en ik vroeg bij welke winkel ze die mooie dingen had gekocht. “Winkel? Gewoon bij Zalando”, zei ze. Het ‘bij Zalando’ is voor haar gewoon en een winkel komt niet meer als eerste bij haar boven. Ze denkt in webshops.

Zalando staat als 2e in de zoekmachine en heeft 9.547 sneakers online. Modellen wel te verstaan. Pro-Shoes heeft er maar 3.264!, maar je mag over 14 dagen betalen en je kunt het op 450 punten gratis afhalen. Niet gek dus als je, als anonieme klant van 15 jaar, winkelt op het wereld wijde web en je gebruik kan maken van de kwantumkorting, de productkorting, de groepskorting, de seizoen korting, de vaste klantenkorting, de betalingskorting, de introductiekorting of de uitverkoopkorting. Als je dan ook nog met je verjaardag en cadeaubon krijgt en je voor een speciale prijs naar B-Brave mag, ga je er nooit meer weg. Van alle veranderingen die de detailhandel de afgelopen tien jaar heeft meegemaakt is het veranderen van denken, volgens mij, de belangrijkste. De jeugd denkt niet meer in winkels en vanaf het moment dat ze over hun eigen geld mogen beschikken en de papa’s en mama’s ze niet meer mee naar de winkel nemen, ben je ze kwijt.

Persbericht

De adviezen van de “deskundigen” om toch vooral een webshop te beginnen, zijn goed bedoeld, maar die zelfde adviezen worden ook per dag bijgesteld. Niemand die het echt meer weet en een persbericht anno 2015 zou er zo maar als volgt uit kunnen zien. Het wordt vast leuk in onze winkelcentra.

Voor zijn ‘Internet Strategie’ zal onze winkel zijn ‘DDM’, (Direct Digital Marketing) nader bestuderen, waarbij het niet onmogelijk is dat de ‘Google Adwords’ Campagne wordt uitgebreid. Facebook en Twitter moeten zorgen voor een ‘Dynamic Website’ waarbij het via een slimme ‘Navigation Bar’, met handige ‘Hyperlinks’, eenvoudig surfen is binnen de ‘Customer Invironment’. Om de ‘Client’ zo goed mogelijk te beschermen tegen ‘Graymail’, ‘Phishing’ en ‘Spam’ zal het bedrijf zelfs gebruik gaan maken van ‘Honeypots’.

 

Facebook Twitter Email

4 Responses to “‘Gewoon bij Zalando’”

  1. frits

    Hoi Bram,

    Leuk stukkie. Hoe kwam het eigenlijk dat deze jonge klant zo ongeinteresseerd was? Met jouw ervaring ga je er al van uit dat het toch niets zal worden. Dat lijkt me geen lekker begin. Toch aardig dat je zo veel aandacht besteedt aan haar.
    Ik wil wel even met je meedenken: Hoe zou het zijn als jij het afhaalpunt wordt voor Zalando in deze regio? Die betreffende schoen verkoop jij niet dan meer, dat snap ik, maar de ‘loop’ blijft er wel in en de klant kan nog even rustig rondneuzen. Zou deze Zalandoklant te verleiden zijn om bij jou nog wat te kopen, of wellicht een volgende keer? De aandacht die je besteedt aan de klant zou je misschien ook kunnen richten op een totale beleving. Niet voor de eenling, want die zit lekker te webshoppen, maar meer een uitnodiging voor groepen potentiele klanten. Winkelen als leuke activiteit, attractie of festiviteit zou ook de manlijke bezoeker weer het winkelgebied in kunnen lokken. De doorsnee man, en dat zijn er een hoop hoor, verveelt zich helemaal scheel tussen al die modeketens, schoenwinkels en hebbedingetjes. Als je door de winkelstraat loopt, rest de man nog enkel….roken, eten en voor de deur staan wachten. Je hoeft niet meteen een kickbokswedstrijd voor je sportzaak te plannen, maar gewoon een willekeurige wedstrijd als er maar publiek op af komt. Ooit ging de Santloop door de Hoofdstraat langs jouw zaak, maar nu door een lommerrijk buurtje ergens achteraf. Belachelijk! Ook de Pim Mulierloop komt niet bij jou langs. Ik vind dat zonde, omdat het MKB moet kunnen aansluiten met een actie zodat zij kunnen profiteren! Waarom wel zo’n smulweek en hoezo al die podia waar de Horeca van ‘binnenloopt’? Het evenwicht is een beetje zoek lijkt me.

  2. Bram Bosch

    Hoi Frits,
    Een afhaalpunt van Zalando? Mmmm.. tot hoe laat moet ik daar gaan zitten wachten en wat doe ik als er ineens 40 mensen staan te wachten die allemaal tegelijk willen worden geholpen. De sportwedstrijd door de straat heeft ook wel wat problemen. Om 12 uur ging de straat dicht want dan werden de hekken geplaatst en kwam de geluidswagen met kabels. Na afloop moesten we nog een paar uur wachten tot de vuilniswagen de puinhoop van drinkbekertjes kwam opruimen. Ik mocht wel de prijzen gratis aanbieden. En wat trekt de man Frits. Inderdaad, maar dat wordt weer door de andere helft van de bevolking meestal niet gewaardeerd. Dus, blijven we voorlopig maar even van 9 tot 6 open en wachten tot de markt klaar is met veranderen.

  3. Frits

    Hoi Bram,

    Dan heb je eenmaal 40 potentiele klanten in je zaak, is het wéér niet goed! Die 40 wachtenden zullen ondertussen verleid worden door jouw aanbod en tot kopen uitgedaagd worden!
    Afwachten? Dat klinkt niet erg ondernemend vind ik. Hoeveel winkeliers kunnen of willen afwachten tot het tij gekeerd is? Ik snap dat je het wil afwachten, dan zul je toch ook het vertrouwen moeten hebben dat het goed zal komen, of zie je dan anders? De markt is duidelijk voortdurend aan het veranderen en de kunst is om erbij aan te sluiten en het liefst hem vóór te zijn. De houding van; Wat moet dat hier allemaal voor mijn deur, klintk mij niet uitnodigend in de oren. Nu staan of rennen al jouw potentiele klanten aan de andere kant van het dorp tijdens de Santloop. Die zie je in ieder geval voorlopig niet meer terug. Vind je dat echt beter?
    Je hoeft toch geen grote prijzen weg te geven, maar je naam en de promotie in de kranten is wel gratis reclame. De doorsnee man bestaat niet natuurlijk, maar als je een vluchtige blik werpt in de winkelstraat, zie ik niet erg veel mannen, schoenen passen, door kledingrekken snuffelen of sieraden bekijken. Hoe zou je volgens jou de man dan wel terug kunnen krijgen in het winkelend publiek?
    De markt klaar met veranderen? Is die ooit wel klaar?

  4. Bram

    Klopt Frits. De “markt” veranderd en het is zaak om het voor te zijn, dat klopt. Het veranderd echter zo snel dat je nu even moet wachten tot het iets duidelijker is geworden wat er van over blijft. Kijk naar de Hema, die hebben de slag gemist zou je zeggen, maar hebben even pas op de plaats gemaakt en komen sterker terug.
    De Santloop door de straat maakt mij niet zo veel uit. De woensdag is één van de dagen dat je nog een beetje normaal door de straat kan. Vind het prima waar het nu is. We sponsoren al een aantal evenementen van het dorpsfeest en het hardlopen hebben we ook jaren gedaan. Maar wie weet een ander jaar.