Door op in Algemeen, Detailhandel/Retail, Meedenkers.

Hij zat er beteuterd bij in het bankje van het gerechtsgebouw. 750,00 euro boete en twee jaar niet snel over straat lopen. Een wonderlijke uitspraak, zeker, maar als je naar het gepleegde delict kijkt is het wel weer logisch. Wat was er gebeurd? De 70 jarige fietsen verkoper Dirk de Wit had na een zakelijk gesprek het zijn accountmanager van de Rabobank het advies gekregen wat meer op de sociale media te gaan doen. Facebook, Instagram, Twitter en heel belangrijk, hij moest gaan zorgen voor veel reviews. Nou had De Wit geen idee waar het over ging maar hij had instemmend geknikt en wat vertwijfeld naar huis gefietst. Reviews? Het woordenboek, althans zijn woordenboek bood geen uitsluitsel dus belde hij voor de oplossing zijn zoon maar op. Reviews zijn kritische beoordelingen pa, had zijn zoon hem verteld.

De eerste klant van de volgende dag kocht een fietspomp en omdat De Wit met het review verhaal nog wat onwennig was, was de klant de winkel al uit voordat De Wit om een beoordeling had kunnen vragen. Dus rende hij achter de dame aan en net voor het stoplicht had hij haar te pakken. Hijgend vroeg hij wat ze van de pomp vond en de winkel, en of de bediening OK was en of er nog iets was dat ze miste in het aanbod en of ze misschien zou overwegen om zijn winkel aan te prijzen bij kennissen en of de verlichting klopte met het interieur en nog een paar vragen. Omdat deze dame zei dat ze geen tijd had en wel op internet zou gaan kijken en hij ook de rest van de week geen enkele klant bereidt vond om hem een paar stevige reviews te geven, werd hij steeds wanhopiger. Hij had al 44 jaar geleden de winkel overgenomen van zijn vader en was de 3e generatie De Wit in de fietsenbranche en ook nog op dezelfde locatie. Klanten genoeg maar ja, die meneer van de Rabobank had gezegd dat het heel belangrijk was, dus bleef hij achter zijn klanten aan rennen door de straat. Als hij moe was had hij een andere tactiek. Dan achter een heg vandaag plots voor de klant, die daarna geen kant meer op kon. Op een dag was het mis gegaan toen een van zijn klanten het op een gillen zette toen hij achter haar aan rende. Toen ze ook nog gestruikeld was en haar knie lelijk had open gehaald, werd hij door het toegesnelde publiek in bedwang gehouden tot de politie was gearriveerd. En nu was hij dus veroordeeld. Op de vraag van de rechter of hij iets had geleerd antwoorde Dirk de Wit, dat hij voortaan gewoon weer aan het eind van het jaar zou kijken hoe het was gegaan met de zaak.

Facebook Twitter Email

Reageer

  • (will not be published)