Het nieuwe winkelen deel 7

Een mooie dronePizza drone

 

Is het een pizza die per drone naar je toekomt of is het een mooie glimmende drone die je er bij je pizza gratis bijkrijgt. De firma list en bedrog zal er wel raad mee weten. Leuke reportages van zelfrijdende karretjes door de straten met bestellingen, DHL-boten door de grachten en drones in allerlei formaat die overal kunnen landen. Het zijn de laatste stuiptrekkingen van de webwinkelhysterie van de afgelopen 15 jaar en leuk in beeld gebracht door diverse lifestyle programma’s van de commerciële zenders. Zal wel iets met geld te maken hebben want een beetje kritische vraag wordt er niet gesteld. Nu de straten in Nederland volledig zijn dichtgeslibd en duizenden busjes in onze beschermde woonwijkjes tot 10 uur ’s avonds rondscheuren, houden de online believers stug vol dat ‘online’ de toekomst heeft en uiteindelijk 30% van de winkels zullen verdwijnen. Jarenlang zijn deze gedachten leidend geweest in het toekennen van kredieten voor de Retail. Verplicht een webwinkel starten, anders geen financiering van Rabobank was de nieuwe norm.  Want de webwinkel in combinatie met de stenen winkel, had de toekomst. Allemaal niet waar gebleken, lees en volg Hans van Tellingen, maar Gemeentes lieten zich adviseren door duurbetaalde bureaus die hun ‘metingen’ mooi en deskundig uiteenzette in rijk geïllustreerde brochures. Het waren aannames en geen feiten maar de vrijwilligers van de Gemeenteraad bleken er maar al te vaak tevreden mee en saneerde talloze kansrijke buurtcentra. Maar winkelvrienden, nog even volhouden, want als de pizza per drone moet worden bezorgd en de ijskast op een gondel door de grachten vaart is de redding nabij.